Naar de scholen! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu Naar de scholen! - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu

Naar de scholen!

Door: Linda van Beusekom

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 Mei 2015 | Indonesië, Labuanbajo

Naar de scholen!
Vandaag, 5 mei, zijn we naar twee scholen geweest. Eerst naar Gorontalo, de school waar we nu al voor de vierde keer naartoe gaan.
Al vroeg op natuurlijk, maar we waren al een poosje wakker door de verschillende oproepen van de Imam, vanaf 04:00 uur! Rond 7:00 zaten we aan het ontbijt. Pannenkoek met banaan, eieren, nasi... Van alles wat, maar ik miste mijn soyayoghurt met muesli toch wel een beetje... Dat is altijd weer even wennen als ik hier ben.
Kees is helemaal in zijn element. Gelijk aan de nasi met gebakken ei natuurlijk.
Sandi was er ook helemaal klaar voor. Na het ontbijt inpakken en naar beneden voor een public transport. Zo geregeld natuurlijk en op weg naar Gorontalo.

Daar aangekomen kregen we, net als vorig jaar een kip en een fles Bintang. Een prachtige poort gemaakt met welcome SDN Gorontalo.
Wat een hartelijk welkom en wat leuk om iedereen weer te zien! Zo hartelijk met veel kussen en knuffels en de kinderen allemaal een high-five. Mijn hart ging open en ook dat van Kees.
Na allerlei optredens van alle klassen hadden we een wat zakelijkere meeting met het schoolteam. We hebben hun wensen besproken en genoteerd. We nemen dit mee in de bestelling die morgen geplaatst gaat worden bij de boekhandelaar. Ander zaken gaan mee voor de planning in Nederland. Dit wordt besproken met het bestuur.
Productief en prima om te zien dat er zo wel progressie is geboekt, ook bij de leerlingen!

Rond half 12 werden we opgehaald door een ander busje en reden we naar Nanga Naë. Nou, dat was een heel project op zich.....We zaten weer in een public transportbusje. Ik weet nu warvoor die stangen zijn die in die busjes zijn bevestigd! Wat een weg! Een en al kuilen en gaten; hotseknotsen was het :)
Maar we zijn er gekomen en onderweg was er veel te zien. werkende mannen en vrouwen, brommers, mooie huizen, armoedige huizen, water, rommel en ook veel lachende gezichten.

Aangekomen bij de school liepen we eerst een stuk door een weilandje met koeien ( en koeievlaaien) maar werden hartelijk welkom geheten door Mr. Effendi en zijn team. wat meteen opviel was de hoeveelheid mannen in dit team. Ik denk zo'n 5 juffen en 11 meesters. Dat is Nederland wel anders!
Het ging er best officieel aan toe met wat toespraken en ook Kees deed een duit in het zakje, in het Indonesisch. (lang leve google translate) Het was natuurlijk een gokje, maar hij hd bewust korte zinnen gemaakt en het kwam erg goed over! De grapje weden begrepen op het juiste moment en ze zeiden dat het goed te begrijpen was. ( dat weet je in Indonesië nooit helmaal zeker, want ze zullen dit niet recht in je gezicht zeggen)

Na alle bedankjes over en weer en de wens dat we elkaar kunnen helpen, hebben we besproken wat de bedoeling van deze week zal zijn.
Het was leuk om te zien dat ze verrast waren over de mogelijkheden en over wat ze allemaal zouden kunnen vragen en bestellen!

Na een leuk afscheid hebben we beloofd om morgen weer langs te komen en dan maken we kennis met de kinderen, de gebouwen en de bibliotheek. dat laatste schijnt toch erg armoedig te zijn, dus ik ben benieuwd.

Dat was een mooie, maar enerverende dag. Ik moet zeggen dat we bij thuiskomst in het hotel, wel even hebben geslapen door de warmte en alle indrukken. Even bijkomen. 's avonds hebben we op de pasar malam in de haven heerlijk gegeten met z'n vijven. Casper en Timothy hebben zich verbaasd over de manier van eten, maar hebben volgens mij heerlijk gegeten van hun Ikan bakar. Ik had een heerlijk eiergerecht, een soort loempia. ook nog nooit gegeten!

Leuk dat jullie onze berichten lezen en als jullie iets kwijt willen of willen vragen, horen we dat graag! Groetjes Linda en Kees

• 06 Mei 2015 - 08:53

Ingrid Dillo:

Ha Linda en Kees,

Wat leuk om jullie berichtjes vanuit Flores te lezen. Zo kunnen we een beetje met jullie meekijken! Over de weg naar de nieuwe school hadden we jullie dus niets teveel gezegd. We hadden het vermoeden dat hij ondertussen wat verbeterd zou zijn, maar dat lijkt niet het geval. Fijn dat jullie zo hartelijk zijn ontvangen. We kunnen ons meester Effendi en de andere docenten nog goed voor de geest halen en vooral ook die enorme hoeveelheid prachtige kinderkoppetjes. Het was vorig jaar voor ons een indrukwekkend bezoek en we hopen dan ook dat de stichting de situatie ook hier kan verbeteren.
    Succes en veel plezier!

Paul en Ingrid

• 06 Mei 2015 - 12:45

Ellen Verhagen:

Wat leuk jullie verslag te lezen. Heel anders het leven daar, maar ook wel weer herkenbaar jullie bezoekjes aan de scholen met Wit-Rusland. Geniet van jullie tijd daar. Groetjes!