Nog even relaxen - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu Nog even relaxen - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu

Nog even relaxen

Door: Linda van Beusekom

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 Mei 2018 | Indonesië, Labuanbajo

Lieve allemaal,
Vandaag is het 1 mei. Vanmiddag hebben we een meeting met de twee directeuren van de scholen. Het échte werk gaat beginnen!

Maar afgelopen dagen hebben we dus nog wat tijd voor onszelf gehad en daar hebben we met volle teugen genoten.
Flores heeft een prachtige natuur en cultuur. Ook het eten staat ons erg aan. Maar Labuan Bajo is erg in opkomst qua toerisme dus er verandert veel . Vergeleken met vorig jaar zijn er veel nieuwe restaurants. Ook zijn ze bezig met de weg. Dat was wel nodig hoor, maar nu is het dus eerst nog slechter....
We moesten wennen aan de herrie, de temperatuur én aan het feit dat het hier nooit zo gaat als gepland. Het was dus even schakelen, maar dat is nu gelukt en we hebben het erg naar ons zin hier.

Zondag hebben we het rustig aan gedaan en zijn we na het ontbijt met nasi goreng en bananen pannenkoek naar de vismarkt gegaan en hebben we in de supermarkt wat dingetjes gekocht. Hilarisch als je lucifers wilt hebben en dat je vier keer een aansteker krijgt aangereikt. Maar uiteindelijk in de derde supermarkt hadden ze ze wel en kregen we het gratis!
In de middag wilden we naar het Hotel Bintang Flores. Vorige jaren gingen we daar heen om even te kunnen afkoelen in het zwembad. We lieten ons daar afzetten en gingen naar binnen. Binnen gekomen bleek het hotel gesloten en was onze Bemo (lokaal transport) natuurlijk vertrokken... Wat nu? We zijn naar de weg gegaan en dachten een stukje te lopen en dan een busje aan te houden. Maar toen kregen we het idee dat een ander hotel waarschijnlijk ook wel een zwembad zou hebben. We hebben dus maar een klein stukje gelopen naar een ander hotel en daar hebben we gevraagd of we daar konden zwemmen en dat kon! Heerlijk was het. Lekker afkoelen en genieten van de zon en de zee, want het hotel ligt aan de baai van Labuan Bajo. We hadden dus een goede vervanging gevonden!
Aan het eind van de middag weer terug en in de avond gingen we naar de Pasar Malam in de haven. Jullie raden het waarschijnlijk al.... Deze was er ook niet (meer)! Ik vind dat we goed omgingen met al deze veranderingen. We liepen gewoon terug via een paar straatjes en kwamen alsnog de avondmarkt tegen. Hij was tijdelijk verplaatst naar een sportveldje, omdat ze ook de haven aan het opknappen zijn.....
Hier hebben we dus uiteindelijk lekker vis gegeten van de barbecue en genoten van de lokale gezelligheid.
Een dag vol van belevenissen en we konden daarna lekker slapen. Na al deze jaren hebben we niet meer veel hinder van de imam om 5:00 uur. daar zijn we intussen wel aan gewend!

Maandag 30 april: Vandaag hebben we via een vriend een lokale visser kunnen inhuren om ons naar Seraya kecil te brengen om daar te snorkelen. Heerlijk om een uurtje te varen en te genieten van de prachtige zee, de eilanden, de natuur. We voelen ons echte bofkonten als we daar varen aan de andere kant van de wereld, met deze prachtige uitzichten.
Aangekomen bij Seraya kecil diende zich opnieuw een koerswijziging aan! We konden niet aanmeren op de plaats waar we altijd heen gaan. Alleen tegen betaling! Maar gelukkig een eindje verderop was een andere steiger, met een ander strandje waar dat dan weer wel mocht. Gelukkig eigenlijk maar! Het was er fantastisch! Heerlijk gesnorkeld, geluierd, gezwommen en gewandeld. We hadden een doosje met nasi Kuning mee van een lokaal restaurantje, als lunch en water. Meer heb je niet nodig toch?
Hier zijn we echt tot rust gekomen. Klaar voor de dag van morgen. Klaar om aan de slag te gaan. Vroeg opstaan, praten, onderhandelen, onderzoeken en bovenal genieten van de kinderen en hun blijde gezichten.

Mijn volgende verslag gaat dus over het eçhte werk van Tolong Flores. Nu was het nog even meegenieten van onze relaxmomenten. Fijn dat jullie meelezen en tot de volgende keer!
groetjes Linda en Kees

• 01 Mei 2018 - 15:36

Marielle:

Zucht......het klinkt allemaal te zalig voor woorden, zelfs met de hobbels die jullie tegenkomen.

• 01 Mei 2018 - 18:48

Marleen:

Zo leuk om te lezen omdat ik precies weet waar jullie zijn! De uitzichten, de eilanden, het eten..Heimwee!

Veel succes en plezier nog!
    Groet,
    Marleen.

Verslag uit: Indonesië, Labuanbajo

Werkbezoek Stichting Tolong Flores 2018

Beste allemaal,
Wat leuk dat ik weer een bericht aan jullie kan schrijven. Over 6 weken zijn we al weer in Indonesië!
Al een paar weken zijn we alweer druk bezig met de voorbereidingen. We hebben twee tassen met Lego gevuld. Die staan al klaar om meegenomen te worden. We verheugen ons al op de blijde koppies van de kinderen!
Verder hebben we een lijstje dat we moeten afwerken. We moeten nog een nieuwe vaccinatie voor DTP. We hebben een lijstje met zaken die we met Sandi moeten bespreken en volgende week krijgen we nog meer huiswerk, want dan is de laatste bestuursvergadering van Stichting Tolong Flores, voordat we op reis gaan.
Voor ons vliegtuig zijn de plaatsen gereserveerd, het hotel is door Sandi geregeld en ook de scholen weten dat we komen!
Ik heb zelf (zozo... met mijn beste Google translate...) met de directeur van de school in Gorontalo afgesproken wanneer we komen. We zijn natuurlijk van harte welkom, maar pas vanaf woensdag 2 mei kunnen we terecht want ze hebben dan een paar dagen vrij i.v.m. de dag van de arbeid.
Eerst hebben we dus nog een paar dagen om bij te komen van de reis en te wennen aan de temperatuur. Sandi komt ook pas 2 mei op Flores aan.
Als het aan mij ligt vertrekken we morgen, maar voor nu hebben we dus nog de tijd om het één en ander te regelen gelukkig!
Leuk dat jullie ons weer volgen! Mochten jullie nog geen donateur zijn, hoop ik dat jullie dat willen overwegen. We hebben jullie steun erg nodig!
Via dit blog houd ik jullie op de hoogte en Kees en ik hopen weer veel te mogen doen op Flores.