Naar Naga Naë en leerlingen middebare school - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu Naar Naga Naë en leerlingen middebare school - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Familie Beusekom - WaarBenJij.nu

Naar Naga Naë en leerlingen middebare school

Door: Linda en Cees

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 April 2017 | Indonesië, Labuanbajo

Vandaag woensdag 26 april stond het bezoek aan SDI Nanga Nae op het programma. Net als gisteren hadden we met elkaar ontbijt om 8 uur. Het ontbijt is hier prima. Voldoende koffie en thee, een bananenpannenkoek en voor wie wil nog nasi goreng, salade en gebakken ei. Niet verkeerd toch? We kunnen er flink op vooruit de hele ochtend.
Met public transport gaan we op weg. Nanga Nae ligt wat verder dan Gorontalo, maar de weg is redelijk goed. Na een klein half uurtje zijn we er en dit jaar worden we ook hier verrast! Bij de ingang staan al wat kinderen in klederdracht op ons te wachten. Ze zingen voor ons en in optocht gaan we richting de school, waar de andere kinderen en teamleden op ons wachten. We worden hartelijk de handen geschud en mogen genieten van een mooie dans. 6 meisjes zijn prachtig aangekleed en dansen op het ritme van de trommels. Prachtig! Echt iets van de cultuur van Flores.
Hierna maken we kennis met de nieuwe directeur. Het blijkt meneer Senne te zijn, die hier eerst leerkracht was. Hij heeft een hogere functie gekregen. Dat is mooi voor hem.
Er zijn ook een paar nieuwe gezichten. Veel herken ik van vorig jaar. Maar alle namen.... Lastig hoor!
Opnieuw nemen we plaats om het een en ander te bespreken. De evaluatie gaat wat moeilijker, omdat de vertaling door Karolus soms toch wat onbegrijpelijk is, maar we komen eruit. Jammer dat de Engelse lessen hier nog moeilijk van de grond komen. Ze zijn op vrijwillige basis, in de middag en door allerlei omstandigheden is de opkomst niet heel goed. De omstandigheden komen vooral door werken bij de ouders en weersomstandigheden. In het regenseizoen is er veel regen gevallen, waardoor het lastig was om dan weer terug naar school te komen.
We besluiten, ondanks dat, dat het belangrijk is om door te gaan. Geen Engelse les is eigenlijk geen optie, omdat dit zeker de kansen voor deze konden zal verkleinen.
De leerkrachten voelen zich gesteund oor ons en Karolus is nog steeds erg gemotiveerd. Hij beleeft er veel plezier aan.
Voor de kinderen hebben we allemaal een mooie pen, die gedoneerd is door Hello Print. Tim werkt daar en heeft ze gevraagd of ze wilden bijdragen. Het is een mooie pen geworden met ons logo erop. Ze stonden in de rij voor de pennen!
Ook andere cadeaus zoals de duplo, LEGO auto's, liniaaltjes en beloningsmateriaal werd met veel enthousiasme uitgepakt. Het was een feestje!
Nog een kort overleg over wat ze willen bestellen en daarna gaan we op weg om twee middelbare scholieren te bezoeken. Ririn is helaas niet thuis, maar Riski was er wel en hij maakt het goed! Fijn om te zien hoe groot hij was geworden. We zaten met zijn allen op de veranda en zelfs de lokale politie kwam een kijkje nemen